Hoe maak je een eenvoudig voedingsschema voor afvallen?

Hoe maak je een eenvoudig voedingsschema voor afvallen?

Afvallen met een eenvoudig voedingsschema doen we het liefst zo snel mogelijk. Of we gezond afvallen maakt ons dan eigenlijk weinig uit. Zolang we maar snel resultaat zien. Aan gezonde eet- of voedingsschema’s denken we zelden. Dat terwijl deze schema’s juist het verschil kunnen maken tussen gezond afvallen en ongezond.

TIP: ”Wil je graag een koolhydraatarm dieet volgen? Maak dan gebruik van het Koolhydraatarm Weekmenu! De recepten zijn eenvoudig en snel te bereiden! Daarnaast val je gemiddeld 2 kg per week af!”.  >>Bekijk hier het Koolhydraatarm Weekmenu

Het lichaam waar jij je momenteel in bevindt zal nog een aanzienlijk aantal jaar mee moeten. Afhankelijk van jouw leeftijd, heeft het dus nog meerdere jaren te gaan. De keuze om af te vallen is al een groot lichtpunt. Alleen doe het dan wel gezond.

De belangrijkste reden om niet zozeer voor snel afvallen maar juist voor gezond te kiezen, is het eindresultaat. Het eindresultaat zal namelijk nooit eindigen. Jij wilt de rest van je leven een lichaam hebben om tevreden mee te zijn. En afvallen met voedingsschema’s zijn hiervoor een vereiste.

Dit zijn de 5 stappen voor een gezond voedingsschema

Ik kan je wel gaan doorlinken naar honderden voedingsschema’s maar ik kan je nu al vertellen dat deze schema’s niet meer kunnen doen dan jou snel laten afvallen. Klinkt niet verkeerd natuurlijk. Alleen wat deze eetschema’s fout doen, is dat ze een jojo-effect stimuleren.

Deze vorm van ongezond afvallen mag dan wel snel zijn, maar je zal binnen korte tijd weer op het oude gewicht terugkomen. Of zelfs zwaarder.

Je hebt dus een eetschema nodig waar afvallen op een gezonde manier benadrukt wordt. Een eetschema waarbij jij eenvoudig het nieuwe gewicht kunt vasthouden.

Gezond ontbijt

Want vergeet niet hoe lastig het is om na een gemiddeld dieet het nieuwe postuur te houden. Dit is doorgaans het lastigste deel van een dieet. Maar niet als jij de nadruk op gezond afvallen plaatst en de snelheid wat ruimer neemt.

De onderstaande vijf stappen zijn onmisbaar voor het opstellen van afvallen met een eetschema. Het ideale voedingsschema maak jij namelijk zelf. Niet een schema dat door een ander is gekozen, maar aangepast op jouw situatie.

Stap 1: Pas de inhoud aan op jouw doel

Het beginpunt van een praktisch en doeltreffend eetschema is de inhoud. De inhoud moet gebaseerd zijn op wat voor doel jij hebt bij het afvallen. Zo is er een volledig andere inhoud nodig wanneer jij als doel hebt om snel af te vallen. Het eetschema verschilt daarentegen ook als er meer tijd is om de doelen te bereiken.

In het geval dat jij snel wilt afvallen, is de keuze voor een zeer licht voedingsschema onvermijdelijk. Je richt je drastisch op het verminderen van het aantal koolhydraten, suikers en vetten die je binnenkrijgt. Je eet kortom zoveel mogelijk lichte maaltijden met precies de voedingsstoffen die je nodig hebt om jouw dagelijkse werkzaamheden normaal uit te voeren.

Deze strategie valt niet onder gezond afvallen. Maar het resultaat zal gegarandeerd snel zijn.

Heb je meer tijd en wil je gezond afvallen? Dan zal een eetschema waar afvallen op een gezond tempo centraal staan. De inhoud kan dan meer gericht worden op voedsel waar minder koolhydraten in centraal staan maar wel eiwitten en gezonde vetten, bijvoorbeeld zalm, veel groenten en fruit.

Stap 2: Ga van drie naar vijf maaltijden per dag

Maar weinig mensen weten dat het gezonder is om vijf maaltijden per dag te eten dan drie. Veel eetschema’s voor snel afvallen denken hier op geen manier aan. Dat terwijl de implicaties niet overgeslagen mogen worden.

Allereerst heeft ons lichaam te weinig tijd en energie om drie grote maaltijden per dag direct te verteren en verbranden. Hierdoor blijven de resterende vetten in ons lichaam en worden ze niet verbrandt. Gezond afvallen is dus ook jouw eetschema aanpassen naar vijf lichtere maaltijden per dag. Jouw avondeten zal bijvoorbeeld gehalveerd worden om plaatst te maken voor een extra maaltijd.

Je kunt het effect hiervan het beste zien als een ontbijt, kleine pre-lunch rond 11:00, lunch om 13:00 (kleiner dan normaal), kleine gezonde middag snack rond 16:00, diner om 18:00 (kleiner dan normaal) en een gezonde avond snack rond 20:30-21:00.

Benieuwd wat gezonde snacks zijn? Lees dan snel verder.

Stap 3: Introduceer gezonde snacks

Mogelijk zal jij je nooit hebben kunnen voorstellen dat er zoiets bestaat als een gezonde snack. Ik tot enkele jaren geleden ook niet. Maar ik kan je vertellen dat er tientallen gezonde snacks zijn waar jij dagelijks van kunt genieten. Voor gezond afvallen zijn deze snacks onmisbaar voor jouw eetschema.

Een van de redenen dat jij nog nooit van gezonde snacks hebt gehoord heeft alles te maken met de ongezonde voedingsschema’s voor snel afvallen. Deze schema’s, waar zo min mogelijk eten voorop staat, moeten voor nu verleden tijd zijn.

Zoals je hierboven al kon lezen hoort bij afvallen een voedingsschema waar gezonde snacks een vast onderdeel van zijn. ’S middags en ’s avonds komt de gezonde snack terug. En jij kunt zelf kiezen welke gezonde snack jij het liefst eet.

Van een heerlijke avocado wrap tot snoeppaprika’s of tomaatjes. Op mijn website en tal van andere sites kan jij lange lijsten (en recepten!) vinden voor de lekkerste gezonde snacks. Zo wordt afvallen met eetschema’s wel heel makkelijk!

Stap 4: Zorg voor een gevarieerd eetschema

Mijn belangrijkste tip is dat je jouw eetschema lekker gevarieerd houdt. Kies niet voor afvallen met een voedingsschema waarbij je iedere dag hetzelfde eet. Gezond en snel afvallen gaat hier niet mee lukken. Je raakt namelijk al snel uitgekeken op het eten waardoor het lastig vol te houden is.

Variatie is bij een eetschema dus zeer belangrijk. Zelfs bij variatie kan je namelijk nog snel afvallen. Gezond afvallen staat hier nog centraal doordat je middels variatie een groter spectrum aan goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Zo zal je sneller voorzien zijn van cruciale bouwstoffen die je niet uit een vaste dagelijkse maaltijd kan krijgen.

Maar wanneer jij voldoende variatie in jouw eetschema brengt, door bijvoorbeeld af te wisselen met vis, kip en vegetarisch, zorg jij ervoor dat jouw eetschema jou gaat laten afvallen. En zeg nu zelf; wil jij iedere dag hetzelfde eten?

Stap 5: Blijf je voedingsschema verfijnen!

Na elke week leer je net wat meer over wat werkt en wat niet werkt. Als jij zelf ziet dat jij door koolhydraatarme maaltijden gezond en snel kan afvallen, is het een idee om hier de nadruk op te leggen. Of misschien merk jij wel dat bepaalde vitamines jou meer energie geven. Datzelfde kan opgaan voor andere observaties.

Blijf dus altijd je eetschema verfijnen. Want je bent nooit uitgeleerd!

Wat heeft voeding met gezond afvallen te maken?

Ondertussen zal je al ontdekt hebben dat gezond afvallen vooral met voeding te maken heeft. Voldoende beweging is belangrijk, maar jouw voeding gaat echt bepalen of je succes kunt behalen.

Gezonde voeding gaat samen met afvallen doordat het jou automatisch ook motiveert om gezond te leven. Je slaapt meer, je bent minder moe en je zal vanzelf meer gaan bewegen. Behalve dat het dus invloed heeft op wat je binnenkrijgt, heeft het ook een positieve invloed op alles om je heen.

Alles wat op deze pagina te vinden is, heeft te maken met het bouwen van jouw nieuwe voedingsschema. En zoals je hebt ontdekt is het de bedoeling dat jij straks je persoonlijke eetschema gaat maken.

Per persoon zal de daadwerkelijke invulling verschillen. Omdat gezond afvallen op basis van voeding dient te gebeuren, zal jij moeten richten op voedingsmiddelen die jij nodig hebt. Je eet dus geen producten meer die niets toevoegen aan jouw doel om af te vallen. Wil je gezond en snel afvallen? Dan is dit een absolute voorwaarde om dit resultaat te behalen.

Afvallen dankzij het Koolhydraatarm Weekmenu

Wil je graag meer gezonde koolhydraatarme recepten, dan raad ik je het Koolhydraatarm Weekmenu aan. Dit programma bevat complete dagmenu’s met ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. De Recepten zijn eenvoudig en snel te bereiden.

Het voordeel van het Koolhydraatarm Weekmenu is dat je anders gaat eten en niet minder! Geen honger lijden dus!!

Daarnaast kun je het Koolhydraatarm Weekmenu met 100% afslank garantie gebruiken. Val je namelijk niet af, krijg je gewoon je geld terug.  Open hier het Koolhydraatarm 30 Dagen Menu >>>

Heb je nog vragen over het recept of het dieet programma dat ik met je deel, laat dan onderaan in dit artikel een reactie achter. Ook lees je hier vragen en ervaringen van anderen.

Koolhydraatarm tomatensoep

Laat even bericht achter wat jij van dit Koolhydraatarme gerecht vindt?

Ik vond het tof om deze heerlijke Koolhydraatarme recept met je te delen. Ook ben je veel meer te weten gekomen over voedingswaardes en de krachten van groenten en fruit en andere tips!

Laat je mij weten wat je van dit recept vindt? Dat waardeer ik echt enorm en heb je nog suggesties? Laat dan even een reactie achter!

* Let op: jouw email wordt niet getoond bij het achterlaten van een comment of suggestie

Een reactie plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.