Hoeveel eiwitten per dag bij koolhydraatarm dieet?

Hoeveel eiwitten per dag bij koolhydraatarm dieet?

We letten steeds meer op onze voeding de laatste tijd. Om af te vallen, betere prestaties te bereiken tijdens het sporten maar ook om vooral een gezond en vitaal gevoel te behouden.

De eiwitiname ligt rond de 90-130 gram per dag om maar direct even je vraag te beantwoorden.

Eiwitten worden vooral als bouwstof gezien, gelet op de aanwezigheid van aminozuren in eiwitten. Menselijke cellen worden uit eiwitten opgebouwd. Maar je kunt niet alle aminozuren zelf aanmaken, daarom worden aminozuren in je voeding ook wel essentiële aminozuren genoemd.

Naast hoeveel eiwitten per dag vragen veel mensen vragen zich af, wat de beste ratio is tussen de drie meest belangrijke energiebronnen voor het menselijk lichaam: eiwitten, vetten en koolhydraten.

Dit zijn de zogenaamde macronutriënten en alle drie zijn erg belangrijk voor de processen die continu in je lichaam plaatsvinden.

Wat zijn macronutriënten en waar dienen deze voor?

Macronutriënten zijn voedingsstoffen, die je terug kunt vinden in alle producten die je dagelijks eet. Deze drie zorgen voor de nodige dosis energie, helpen je lichaamseigen processen goed te functioneren en tevens reguleren ze de calorieopname in je lichaam.

Hieronder vind je een korte beschrijving van de drie macronutriënten en hun functies.

Koolhydraten per dag?

Koolhydraten per dag 800x350px

Wil je alleen afvallen? Zorg er dan in elk geval voor, dat je koolhydraatinname niet onder de 20 gram komt om gezond te blijven en maximaal per dag 100 gram koolhydraten per dag. De weekmenu’s zijn voorzien van 50-100 gram koolhydraten per pag.  Dit is allemaal meegenomen in de Vega Chef. Wil je graag meer weten lees hier 21 tips erover.

Dit is in principe de meest belangrijke bron van energie voor je lichaam. Koolhydraten geven je de nodige energie om dagelijks te kunnen presteren, verschaffen je hersenen glucose en zorgen er voor dat je spieren goed blijven werken.

Koolhydraten vind je in noten, zaden, brood, pasta, rijst, aardappelen, fruit en ook in minder gezonde producten zoals koekjes, cakes, snoep en snacks zoals chips. De minder gezonde variant bestaat uit enkelvoudige koolhydraten, de gezonde uit complexe koolhydraten.

Hoeveel eiwitten per dag bij koolhydraatarm dieet?

Hoeveel eiwitten per dag bij koolhydraatarm dieet

Oké, maar waarom heb ik dan die aminozuren nodig? Je hebt deze aminozuren nodig voor sterke botten en spieren, hersenen, je zenuwstelsel en nog veel meer belangrijke processen in je lichaam. Eiwitten vind je in peulvruchten, eieren, melkproducten, vlees, vis en soja.

Vet verbranden voedingsschema

De vetinamen per dag ligt rond de 80-120 gram per dag voor een koolhydraatarm dieet.

Vetten voorzien je lichaam van de nodige brandstoffen. Vetten hebben een beetje een slechte naam gekregen, maar je hebt ze zeker nodig. Onder meer voor je immuunsysteem, je huid, haren en ook je ogen. Vetten vind je in voeding terug als verzadigde en onverzadigde vetzuren.

De onverzadigde variant is beter voor je en die vind je terug in noten, olie zoals olijfolie en amandelolie, avocado’s en vis. Verzadigde vetzuren komen terug in snacks en koekjes, deze eet je het beste met mate.

Wil je graag een voedingsschema proberen waar dit is in meegenomen? Bekijk hier eens mijn proefversie van de Vega Chef.

Waar dien je op te letten in je voedingspatroon?

Schrap hoe dan ook zeker niet lukraak één van bovengenoemde macronutriënten uit je voedingspatroon. Balans is het toverwoord en deze balans is voor iedereen verschillend. Gemiddeld genomen bestaat je voeding in de ideale situatie uit:

  • Tussen de 40 en 70 energieprocent koolhydraten
  • Tussen de 10 tot 30 energieprocent eiwitten, en
  • Tussen de 25 en 40 energieprocent vetten

Indien je echter veel sport, dan zullen deze gemiddelden afwijken. Je hebt dan aanzienlijk meer koolhydraten nodig, simpelweg om aan voldoende energie voor je lichaam te komen. Eet dan wat meer koolhydraten als je aan duursport doet. Krachttraining is weer een aanleiding tot een verhoogde inname van eiwitten, om je spieren de voedingsstoffen te geven die ze nodig hebben.

Ik heb een heerlijk weekmenu voor je samengesteld!

Ik ben zelf ook dol op weekmenu’s! Het bespaart mij dagelijks een hoop tijd en ik kan direct zien wat ik de hele dag kan eten. Daarnaast houd een weekmenu mijn gewicht gezond en heb ik boordevol energie. Download hieronder mijn laatst geschreven weekmenu en geniet van de recepten!
Click here to subscribe

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.