Voeding voor droge spieren? Zonder jezelf uit te hongeren!

Droge spieren krijgen bestaat uit een combinatie van hard trainen en verantwoord eten. Maar wat mag je dan allemaal eten? We kunnen ons voorstellen dat je nu denkt dat je alleen nog maar gezond mag eten en jezelf moet uithongeren om helemaal droog te worden, maar niets is minder waar.

Voeding voor droge spieren?

Gezond voedingsschema

Ja, je mag echt alles wat je wil. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat alles in balans is. Met ‘alles’ bedoelen we de macronutriënten:  vetten, koolhydraten en eiwitten. Al het eten bevat deze macronutriënten in een bepaalde verhouding en hoeveelheid.

Want bij droog trainen gaat het erom dat je hier een goede balans in vindt, en dat je in totaal minder calorieën tot je neemt dan dat je dagelijks gebruikt.

Dit betekent dus dat je alles mag eten wat je wil, zolang het maar in balans is en je dagelijkse energieverbruik niet overschrijdt. Als jij iedere dag vette pizza wil eten, dan kan dat dus gewoon. Je zal hier dan alleen je overige maaltijden en je trainingsschema op aan moeten passen.

Let op: Dat je dus ongezond kan eten om vervolgens alsnog de resultaten te bereiken die je wil, wil niet zeggen dat je dat dan ook moet doen. Tegelijkertijd wil het ook niet zeggen dat je jezelf moet martelen met eten dat je helemaal niet lekker vindt, maar wel goed voor je is.

We raden aan om de 80/20 regel te hanteren: 80% van het eten dat je consumeert moet gezond zijn, 20% mag je vrij invullen. Hoe meer gezond eten je in je dagelijkse consumptie verwerkt, hoe sneller je natuurlijk je resultaten zult bereiken.

Hoe zorg je ervoor dat alles in verhouding is?

Om alle macronutriënten in verhouding te consumeren, is het belangrijk dat je goed bijhoudt wat je eet. Dit kun je doen door een voedingsschema te maken. Zo bereken je vooraf hoeveel macronutriënten in alle voedingsstoffen zitten, en weet je dus ook wat je mag consumeren op een dag. Als jij je aan je voedingsschema houdt, zit je dus goed.

Het volhouden van zo’n voedingsschema blijkt vaak het lastigste. We geven je daarom 2 tips om dit makkelijker te maken:

Wissel af

Het volhouden van eten volgens een schema, wordt een stuk makkelijker als het verrassend blijft en niet gaat vervelen. Zorg dus voor voldoende afwisseling in je voedingsschema!

Kies er eventueel voor om meerdere schema’s te maken, zodat je ook iets anders kunt eten als je een keer geen zin hebt om je aan je schema te houden, zonder dat dit verdere gevolgen heeft voor je doelstellingen.

Zet lekker eten op je voedingsschema

Het lijkt misschien raar, maar zoals we al eerder zeiden: je kunt gewoon eten wat je wil, zolang als alles maar in balans is. Zet dus ook zeker af en toe wat lekkers op je voedingsschema, hierdoor is het veel makkelijker vol te houden!

Wil jij meer weten over droog trainen, macronutriënten en voedingsschema’s?

Ik heb een heerlijk weekmenu voor je samengesteld!

Ik ben zelf ook dol op koken! Het bespaart mij dagelijks een hoop tijd en ik kan direct zien wat ik de hele dag kan eten. Daarnaast houd een weekmenu mij lekker fit en heb ik genoeg energie. Download hieronder mijn laatst geschreven weekmenu en geniet van de recepten!

Click here to subscribe

Laat even bericht achter wat jij van dit Koolhydraatarme gerecht vindt?

Laat je mij weten wat je van dit artikel vindt? Dat waardeer ik echt enorm en heb je nog suggesties? Laat dan even een reactie achter!

* Let op: jouw email wordt niet getoond bij het achterlaten van een comment of suggestie

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.