Koolhydraatarm eetschema? Waarom jij het wel of niet moet gebruiken!

Koolhydraatarm eetschema? Waarom jij het wel of niet moet gebruiken!

Met een koolhydraatarm eetschema hou je jouw lichaam gezond. Je blijft niet alleen energieker en vitaler, maar ook nog eens lekker op gewicht. Dit komt omdat suikers in een koolhydraatarm eetpatroon zoveel mogelijk weggelaten zijn. Lees verder.

De voordelen van een koolhydraatarm eetschema

Je lichaam profiteert daarmee dus van de essentiële voedingsstoffen die het binnenkrijgt, zonder de schadelijke stoffen. Het hanteren van een koolhydraatarm eetschema is niet moeilijk. Er zijn namelijk tal van heerlijke recepten die je zelf kunt maken. Het eetschema zorgt ervoor dat je koolhydraatarm kunt ontbijten en lunchen en zelfs avondeten.

Ook als je lekkere trek hebt heeft een koolhydraatarm eetschema voldoende lekkere tussendoortjes te bieden. Een groot voordeel van gerechten op koolhydraatarme basis, is dat ze lekker vullend zijn. Ze zitten vol met vezels waardoor je niet snel een hongergevoel ervaart. Zo hou je het met een koolhydraatarm ontbijt makkelijk tot de middag vol.

Ideaal dus als je op je lijn wilt letten. Door de vezels en de aanwezigheid van complexe koolhydraten, wordt de energie die je binnenkrijgt goed over de dag verdeeld. Daardoor blijft je suikerspiegel op peil en ondervind je na het eten van bijvoorbeeld een koolhydraatarme lunch geen suikerdip.

Koolhydraatarm eetschema recepten

Een koolhydraatarm eetschema kun je invullen zoals je dat zelf wil. Daarbij kies je de gerechten die je lekker vindt, of welke je makkelijk vindt om te maken. Gelukkig is de keuze uit recepten op koolhydraatarme basis enorm. Vaak zitten ze vol met eiwitten welke ook nog eens voor een goede spieropbouw zorgen. Of je nu kiest voor een ontbijt, lunch of avondmaaltijd. De recepten zijn allemaal eenvoudig te bereiden en vaak ook nog langere tijd te bewaren. Daardoor kun je ze ook makkelijk meenemen naar je werk of onderweg.

Een koolhydraatarm eetschema is ook een aanrader als je op een verantwoorde manier van je overtollige kilo’s af wilt. Waar je bij veel diëten maar beperkt mag eten gedurende de dag, is dat bij een koolhydraatarm eetschema niet het geval. Zolang je natuurlijk maar rekening houdt met wat je eet.

Het hongergevoel wordt hierdoor beperkt waardoor je niet naar een ongezond tussendoortje hoeft te grijpen. Een koolhydraatarm eetschema is dan ook prima vol te houden als je wilt afvallen.

Nu zul jij je afvragen? Maar wat mag ik dan wel? Hiervan heb ik een kort overzicht gemaakt:

  • Heerlijke verse groenten: zo veel als je maar op kunt eten.
  • Kruiden en specerijen: zo veel als je wilt (let wel op dat hier geen extra zout of suiker is toegevoegd)
  • Noten, zaden en pitten: max 1 handje per dag, LET OP: maar vele mensen hebben een negatieve reactie hierop en zullen daardoor juist niet afvallen!
  • Gezonde vetten: per dag, max 3 porties klontje of eetlepel
  • Eieren: max 2 per dag is ook vrij positief voor het lichaam en je cholesterolniveau’s 
  • lekker vette vis: maximaal 3 keer per week zoals zalm, kabeljauw, haring.
  • Biologisch vlees: maximaal 1 a 2 keer per week. Liever goede kwaliteit dan euro vlees.
  • Vleesvervangers: groente en biet burgers, vega burgers, vega kip etc. Wat je ziet is dat hier vaak best veel koolhydraten nog inzetten verwerkt het is daarom handig om te starten met de Vega Chef, waarin dit allemaal doorberekent is.
  • Kwark of Griekse yoghurt: maximaal 3 keer per week, vele mensen zijn lactose gevoelig vandaar dat je hiervan niet te veel je maag wil prikkelen.
  • Huttenkäse of feta: maximaal 1 keer per week. Waarin Geitenkaas een uitzondering kan zijn.

En wat betreft het drinken?

  • Water: zo veel als je wilt, aanbevolen is 1,5 a 2 liter minimaal om je lichaam goed te spoelen en fit te houden.
  • Groentesap (versgeperst): vergeet niet dat suiker, suiker blijft. Let hierop dat je niet veel sappen consumeert.
  • Thee: zo veel als je wilt.
  • Koffie: maximaal 2 koppen per dag (al lukt dat mij ook nog steeds niet). Hierin de de bonenkwaliteit erg belangrijk, want slechte kwaliteit bonen moet je veel plassen en geeft snel hoofdpijn.

Welk eten kan je het best niet meer op jou menukaart hebben?

  • Suiker: als het kan met name geraffineerde suikers, gewoon helemaal vermijden.
  • wit zetmeel en geen oergranen: helemaal vermijden, hier heb je de uitzondering van quinoa en spelt.
  • Alcohol: bij uitzondering een glas wijn, maar als je echt wilt afvallen..gewoon niet,
  • Fruit: maximaal 1 stuk per dag, hierin ook weer als je koolhydraatarm dieet volgt is fruit ook weer suikers.

Probeer ook eens dit recept: Aubergine lasagne? Heerlijk koolhydraatarm en gezond!

Ik heb een heerlijk weekmenu voor je samengesteld!

Ik ben zelf ook dol op weekmenu’s! Het bespaart mij dagelijks een hoop tijd en ik kan direct zien wat ik de hele dag kan eten. Daarnaast houd een weekmenu mijn gewicht gezond en heb ik boordevol energie. Download hieronder mijn laatst geschreven weekmenu en geniet van de recepten!
Click here to subscribe

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.